AW-HACCP

Audytor wewnętrzny systemu HACCP

Normy, wymagania, audity

Goals

         

·       Praktyczne przygotowanie uczestników do zaplanowania, przeprowadzenia i udokumentowania audytu systemu HACCP.

Training code

AW-HACCP

Dates and location

Estimated share of the practical part: 80%

Program

1.       Audyt wewnętrzny – na podstawie wytycznych PN-EN ISO 19011.

2.       System HACCP – wg Codex Alimentarius (w tym krok 11 i zasada 6: ustalenie procedur weryfikacji).

3.       Planowanie audytu

·         Cel audytu – zgodnie z planem audytów wewnętrznych

·         Inicjowanie audytu: określenie wykonalności z audytowanym, zapewnienie zasobów (czas, miejsce, materiały)

·         Przegląd dokumentacji

·         Lista pytań kontrolnych

4. Kompetencje audytora mające wpływ na przebieg audytu

·         Wiedza i doświadczenie

·         Kompetencje „międzyludzkie”: komunikacja, cierpliwość, mowa ciała, zapach, głos, zachowanie, …

5. Przebieg audytu

·         Etapy audytu: spotkanie otwierające, audyt, spotkanie zamykające

·         Zdobywanie obiektywnych dowodów: przegląd dokumentów, wywiad, obserwacja

·         Prawidłowe dokumentowanie zgodności i niezgodności

6. Działania poaudytowe

·         Raport i wnioski z audytu

7. Zakończenie szkolenia

·         Podsumowanie

·         Test końcowy

·         Ankieta

Ćwiczenia:

·       Cel: przygotowanie się do audytu.

Jak zaplanować audyt i przygotować listę pytań kontrolnych? O czym nie możemy zapomnieć, aby audyt przebiegł prawidłowo?  („zakontraktowanie” audytu z audytowanym: termin, czas, miejsce, materiały)

·       Cel: doskonalenie umiejętności komunikacyjnych

Czym różnią się pytania otwarte i zamknięte? Jakiego typu informacji dostarczają? Co to jest słuchanie odzwierciedlające? Dlaczego szczegóły są ważne: mowa ciała, zachowanie i reakcje audytora, zapach, miejsce, …

·       Cel: etapy audyt i ich dokumentowanie

W jaki sposób przeprowadzić audyt? (spotkanie otwierające, wywiad, obserwacja, przegląd dokumentów, dokumentowanie zgodności i niezgodności, spotkanie zamykające).

·       Cel: prawidłowe dokumentowanie audytu

Co powinien zawierać raport z audytu?

 

Benefits for participants

Uczestnik uczy się:

·       Jak przygotować się do audytu tak, aby osiągnął zamierzony cel.

·       W jaki sposób wykonać listę pytań kontrolnych.

·       Jak zbierać obiektywne dowody podczas audytu.

·       W jaki sposób prawidłowo dokumentować zgodności i niezgodności.

·       Jak zachowywać się podczas audytu, aby przebiegł on w atmosferze otwartości i współpracy między audytorem a audytowanym.

·       Jak prawidłowo udokumentować przeprowadzony audyt.

 

Uczestnik dowiaduje się:

·       Czym różni się audyt od kontroli i jakie jest jego znaczenie dla systemu bezpieczeństwa żywności HACCP.

·       Dlaczego rezultaty przeprowadzonych audytów wewnętrznych są istotne dla ciągłego doskonalenia organizacji (cykl Deminga).

·       Które z kompetencji „miękkich” mają istotne znaczenie podczas audytu i dlaczego, jakie zachowania spowodują „zamknięcie” audytowanego, a które wpłyną na atmosferę zaufania i współpracy podczas audytu.

 

Zdobyte kwalifikacje/umiejętności:

·       Po szkoleniu uczestnik będzie potrafił wykonać audyt zgodnie z wytycznymi dotyczącymi audytowania systemów zarządzania wg PN-EN ISO 19011.

·       Uczestnik zdobędzie kompetencje komunikacyjne przydatne nie tylko podczas audytowania.

Methodology

Szkolenie będzie prowadzone  w formie wykładu, dyskusji i ćwiczeń: indywidualnych oraz w grupach.

Oferee

·       Specjaliści ds. jakości, inżynierowie jakości.

·       Liderzy projektów.

·       Audytorzy wewnętrzni SZJ, ZSZJ.

·       Pracownicy działów SQA, SQD.

·       Kierownictwo produkcji średniego szczebla (kierownicy zmian, kierownicy zakładu, kierownicy produkcji).

Application

Audyt wewnętrzny systemu HACCP to jedna z metod jego weryfikacji: jak system działa w praktyce, czy jest skuteczny dla zapewnienia bezpieczeństwa produkowanej żywności. Prawidłowo wykonany audyt umożliwi nie tylko na wykrycie niezgodności i wprowadzenie niezbędnych działań korygujących, ale będzie również cenną wskazówką do doskonalenia systemu. Dzięki temu przyczyni się do spełnienia oczekiwań klientów a tym samym do osiągniecia celów biznesowych firmy.

Extra information

Cena szkolenia obejmuje:

  • udział w szkoleniu, 
  • materiały w formie papierowej, segregator, notatnik, długopis,
  • bezpłatny dostęp do elektronicznych materiałów szkoleniowych,
  • certyfikat uczestnictwa w szkoleniu,
  • możliwość bezpłatnych 3-miesięcznych konsultacji po szkoleniu,
  • obiady, przerwy kawowe oraz słodki poczęstunek

Documents to download

Need help?

Szkolenia otwarte

Sylwia Kałuża

Sylwia Kałuża

Starszy specjalista ds. realizacji szkoleń

Dorota Dzioba

Dorota Dzioba

Specjalista ds. realizacji szkoleń

Szkolenia zamknięte

Małgorzata Jakubiak

Małgorzata Jakubiak

Kierownik Działu Szkoleń

Dział Szkoleń