Goals
- Usystematyzowanie wiedzy w zakresie: systemów, metod oraz narzędzi i technik doskonalenia jakości potrzebnych na stanowisku specjalisty ds. Jakości.
- Poznanie podstaw zarządzania i sterowania jakością w stopniu pozwalającym na wybór metod do stosowania w konkretnych sytuacjach związanych z doskonaleniem jakości lub rozwiązywaniem problemów.
- Poznanie zagadnień definiowania i szacowania kosztów jakości, podejścia procesowego i metod statystycznych stosowanych w działach jakości.
- Uczestnik poznaje m.in. metody: TQM, APQP, PPAP, KAIZEN, G8D, SPC, kontroli odbiorczej, testowania hipotez statystycznych oraz DOE.
Dates and location
Estimated share of the practical part: 0%
Program
- Nurty i cechy podejścia procesowego/doskonalenia procesów; klasyfikacja procesów; metody analizy i doskonalenia procesów (Flow Chart, Work Flow, Value Stream Map).
- Ćwiczenie zespołowe. Case Study procesu – jak poprawić ten proces? Metodyka KAIZEN.
- Istota Kaizen; metodyka Kaizen (PDCA); 7 podstawowych narzędzi jakości (B7); 7 nowych narzędzi (N7); organizacja zespołów Kaizen.
- Ćwiczenie zespołowe. Case Study problemu (z wykorzystaniem: metod identyfikacji problemu; analizy przyczyn problemu, generowania i wyboru rozwiązań, projektowania rozwiązań).
- Metodyka G8D; metody identyfikacji i opisu problemu (zasada SMART; metoda 5W2H); analiza przyczyn problemu (Root Causes Analysis); Is/Is not Analysis; generowanie I wyboru rozwiązań, analizy ryzyk i uwarunkowań wdrożenia.
- Ćwiczenie zespołowe. Case Study problemu (z wykorzystaniem: metodyki i narzędzi G8D).
- Podstawowa terminologia; zbiór danych, populacja i próba; rodzaje danych, statystyczny opis zbioru danych.
- Ćwiczenie zespołowe. Eksperyment Deminga z kulkami.
- Ćwiczenie indywidualne. Obliczenie statystycznych danych opisowych.
- Rozkłady danych, cechy rozkładu normalnego; badanie normalności rozkładu.
- Ćwiczenie indywidualne. Badanie rozkładu danych.
- Ćwiczenie indywidualne. Obliczenie prawdopodobieństwa zdarzenia (np. defektu).
- histogram, Dotplot, Boxpolt, ScatterPlot, Matrixplot, wykres kontrolny.
- Ćwiczenie indywidualne. Wykonanie i interpretacja wykresów danych z eksperymentu Deminga.
- Istota i przyczyny (ogólne i specjalne) zmienności; zachowanie się procesów w czasie.
- Zasady budowy kart kontrolnych; rodzaje i wybór kart kontrolnych.
- Oprogramowanie wspomagające SPC (pokaz zastosowania pakietu Minitab).
- Budowa i Interpretacja wykresów kontrolnych X-R; typowe błędy w interpretacji wykresów kontrolnych.
- Ćwiczenie indywidualne. Wykonanie i interpretacja karty X-R.
- Budowa i Interpretacja wykresów kontrolnych p i np.
- Ćwiczenie indywidualne. Wykonanie i interpretacja kart p i np.
- Istota oceny zdolności procesu.
- Istota współczynników Cp, Cpk, Pp i Ppk.
- Ćwiczenie indywidualne. Obliczenie i interpretacja wskaźników zdolności procesu.
- Zasady AQL, rodzaje planów odbiorczych, zalety i wady statystycznych planów odbiorczych.
- Ćwiczenie indywidualne. Wykonanie planu odbiorczego dla wybranego Case Study. Wnioskowanie statystyczne.
- Definiowanie i testowanie hipotez; nterpretacja testów.
- Rodzaje testów (T, ANOVA, Proporcje, Test Chi2, Korelacja, regresja liniowa prosta i wielokrotna).
- Ćwiczenie indywidualne. Wykonanie testów dla wybranej sytuacji (Case Study). Wprowadzenie do projektowania eksperymentów DOE (Design of Experiments).
- Planowanie i realizacja eksperymentu DOE (wybór parametrów i nastawów; eksperymenty pełne i ułamkowe).
- Analiza wyników eksperymentu (równanie transformacji procesu, interpretacja wykresów interakcji, optymalizacja parametrów).
- Ćwiczenie indywidualne. Wykonanie obliczeń i inerpretacja dla wybranej sytuacji (Case Study) - prezentacja.
Benefits for participants
· poznanie podstaw zarządzania i sterowania jakością w stopniu pozwalającym na wybór metod do stosowania w konkretnych sytuacjach związanych z doskonaleniem jakości lub rozwiązywaniem problemów,
· weryfikacja zdobytej wiedzy podczas testu sprawdzającego,
· uzyskanie certyfikatu specjalisty ds. jakości firmowanego przez TQMsoft.
Oferee
· pracownicy/kandydaci na pracowników działu zapewnienia jakości, inżynierowie jakości,
· osoby odpowiedzialne za jakość dostawców,
· osoby zajmujące się analizami jakościowymi,
· pracownicy laboratoriów pomiarowych,
· pełnomocnicy jakości,
· inżynierowie produktów / osoby odpowiedzialne za jakość,
· pracownicy działów jakości, inżynierii, produkcji.
Reviews
Extra information
Szkolenie prowadzone zdalnie poprzez sesję wideokonferencji on-line z wykorzystaniem dedykowanych narzędzi.
Uczestnicy dostają link do otwarcia sesji. Materiały dostępne w wersji elektronicznej.
Documents to download
Need help?
Szkolenia otwarte
Sylwia Kałuża
Starszy specjalista ds. realizacji szkoleń
Dorota Dzioba
Specjalista ds. realizacji szkoleń
Szkolenia zamknięte
Małgorzata Jakubiak
Kierownik Działu Szkoleń
Dział Szkoleń