INSPIRUJEMY, BY
WIEDZIEĆ JAQ

 QnowHow to kawał solidnej wiedzy dostarczonej przez najlepszych profesjonalistów pracujących w zespole TQMsoft.

 

 

Jaki jest pierwszy krok analizy problemów?

Jaki jest pierwszy krok analizy problemów?

08.03.2017
Jaki jest pierwszy krok analizy problemów?

„Problem dobrze zdefiniowany to problem w połowie rozwiązany”

Najprostszą i najbardziej popularną metodologię rozwiązywania problemów zawdzięczamy Demingowi. Jego zasady P - D - C - A  znalazły swoje odbicie w innych metodologiach stosowanych na świecie. Na planowaniu, wykonywaniu kontroli i standaryzacji opierają się analizy 8d, cała filozofia  6 sigma ale również autorskie procedury rozwiązywania problemów największych producentów wielu branż.

W każdej z tych metod rozpoczynamy od fazy planowania. To najbardziej czasochłonny etap ale też najbardziej krytyczny w całym procesie poszukiwania rozwiązania naszych problemów. To właśnie w tym okresie:

  1. Definiujemy problem
  2. Określamy cel
  3. Weryfikujemy aktualną sytuację czyli definiujemy składniki problemu, wybieramy wskaźniki monitorowania i weryfikujemy stan aktualny wykorzystując te wskaźniki

Niepoprawne zdefiniowanie problemu może spowodować, że  każdy z członków zespołu zrozumie sytuację całkowicie inaczej a tym samym będzie próbował rozwiązać inny problem.

Żeby uniknąć nieporozumień wystarczy wykorzystać metodę 5W 2H. I nie jest to wcale związane z analizą 5xWHY, co często nam się kojarzy.

Metoda 5W 2H opiera się na  pięciu angielskich słowach rozpoczynających się na W -> WHO =>  WHEN=> WHAT=> WHERE=> WHY  i dwóch na H => How = >  HOW MUCH.

Czyli KTO, KIEDY, CO, GDZIE i DLACZEGO oraz JAK i ILE.

5why, 5 why

Wyobraźmy sobie, że w dniu dzisiejszym otrzymaliśmy reklamację od naszego klienta. Reklamacja dotyczy problemu z montażem Części A i Części B. Podczas tego procesu klient nie jest wstanie połączyć obu elementów. Poprzez odpowiedzi na wszystkie poniższe pytania jesteśmy w stanie jasno i konkretnie sprecyzować problem, który reklamuje klient lub też problem z którym spotykacie się codziennie w pracy zawodowej.

definiowanie problemu

Dzięki tej prostej metodzie unikniecie nieporozumień, a wasz proces rozpocznie się od dobrej definicji zrozumiałej dla każdego uczestnika procesu.

Na praktyczne ćwiczenia z zakresu definiowania problemów, określania celów procesu problem solving oraz wykorzystania narzędzi rozwiązywania problemów zapraszamy na szkolenia:

Podobne w kategorii