Goals
Doskonalenie procesów logistycznych w oparciu o metodę KAIZEN.
Zaprezentowanie zasad filozofii Lean w zarządzaniu procesami logistycznymi.
Narzędzia i techniki stosowane w celu poprawy efektywności i produktywności w obszarze logistyki.
Nabycie przez uczestników umiejętności zastosowania prezentowanych narządzi i technik w ciągłym doskonaleniu.
Zaznajomienie z metodologią Kaizen zarządzania wprowadzaniem nieustannych usprawnień przez pracowników.
Sposoby opracowywania wniosków usprawniających.
Warsztaty, przykłady wprowadzanych usprawnień dla obszarów logistycznych.
Training code
Dates and location
Estimated share of the practical part: 0%
Program
PROGRAM I ĆWICZENIA
1. Wprowadzenie i pojęcia filozofii Kaizen – redukcja kosztów w przedsiębiorstwie, doskonalenie procesów.
2. Filozofia Metody Kaizen - podstawy i historia:
- istota filozofii, fundamenty Gemba Kaizen,
- praca w małych zespołach, wzrost produktywności,
- Kaizen, a innowacje w przedsiębiorstwie, kreatywne myślenie, istota twórczego myślenia,
- praca zespołowa, motywowanie pracowników,
- Case Study,
- studium przypadku dla obszaru logistycznego.
3. Mapowanie strumienia wartości w procesie logistycznym (Value Stream Mapping):
- istota i znaczenie mapowania strumienia wartości,
- analiza strumienia wartości,
- identyfikacja i analiza problemów napotykanych podczas realizacji procesów logistycznych, działania zaradcze,
- czynniki wpływające na przebieg procesu: system planowania, czasy przetwarzania w poszczególnych etapach procesu, czasy operacyjne, produktywność procesu logistycznego, elastyczność systemu,
- analiza wpływu czynników i napotkanych problemów na koszty systemu,
- wykonanie mapy stanu obecnego dla zdefiniowanego w przedsiębiorstwie przebiegu procesu,
- rozwiązania do zastosowania po wykonaniu mapy stanu obecnego,
- projektowanie.
4. 7 rodzajów strat (muda).5. Techniki i narzędzia:
- PDCA, PDCA a SDCA, zastosowanie PDCA do rozwiązywania problemów, 8 kroków rozwiązania problemu,
- 5 Why, 4M, analiza i diagram Pareto, analiza 5W1H, burza mózgów,
- narzędzia Lean Logistics: koncepcja "przepływu jednej sztuki", zdefiniowanie ciągłego przepływu produktów, wprowadzenie do zasady Just In Time, "Siedem zero" czyli wytwarzanie bez strat, strategia push and pull (ciągnij i pchaj), model supermarketu, Kanban jako przykład systemu „ciągnij”, zastosowanie w/w podejścia w procesach logistycznych, idea logistyki wewnętrznej według Lean, założenia szczupłego łańcucha dostaw, pełna dostępność materiałów i komponentów - ograniczenia zapasów, usprawnienie procesu planowania.
6. 5S czyli organizacja miejsc pracy:
- 5S w logistyce,
- zasady wdrożenia techniki „5 S”,
- przygotowanie i przeprowadzenie akcji, polityka 5S,
- korzyści wynikające z wdrożenia,
- przygotowanie i realizacja audytów 5S w obszarach logistycznych,
- przykłady rozwiązań 5S dla obszarów logistycznych.
7. Kaizen - jako systemy zgłaszania wniosków usprawnień.Ćwiczenia:1. Będą miały formę warsztatów gry symulacyjnej na dedykowanym przez trenera procesie lub procesie klienta (zespołowe rozwiązywanie problemów w symulowanym procesie logistycznym z wykorzystaniem poznanych narządzi, wnioski, dyskusja).
2. Ćwiczenia będą realizowane w grupach i indywidualnie.3. Zakończeniem ćwiczeń będzie Feedback ze strony uczestników, prezentacja wyników idyskusja.
- Zasady identyfikacji i analizy Muda w procesie logistycznym – warsztaty na dedykowanym przez trenera procesie logistycznym.
- Rozwiązywanie problemu z wykorzystaniem 4M, 5WHY, 5W1H, PDCA – na podstawie wyniku analizy dobór narzędzia Lean Logistics.
- Wykorzystanie PDCA do procesu CI (Continous Improvement) – warsztaty.
- Organizacja stanowiska pracy z wykorzystaniem techniki 5S – warsztaty, przeprowadzenie procedury 5S.
- Standaryzacja pracy – warsztat na omawianym procesie, zasady standaryzacji pracy.
- Organizacja systemu zgłaszania wniosków i usprawnień – techniki motywacyjne – warsztaty.
Benefits for company
Umiejętność dostrzegania strat i marnotrawstwa w obszarach logistycznych. Umiejętność odpowiedniego reagowania za pomocą dedykowanych narzędzi w celu doskonalenia obszarów. Sposób organizacji i zarządzania procesem ciągłego doskonalenia. Zwiększenie efektywności, wydajności i produktywności procesów logistycznych.
Oferee
- Kierownicy i specjaliści do spraw logistyki, zarządzania łańcuchem dostaw, zaopatrzenia, kontaktów z dostawcami.
Application
Metody i narzędzia Lean stosowane są do doskonalenia procesów logistycznych w celu zwiększenia ich efektywności i zapewnia lepszej organizacji procesu na linii klient końcowy– fabryka– dostawcy. Mapowanie strumienia wartości (VSM) dla procesów logistycznych pomoże w optymalnym zorganizowaniu oraz zdefiniowaniu i standaryzowaniu zadań, pozwoli na właściwe dobranie technik, które to zapewnią, poprawią funkcjonowanie logistyki wewnętrznej wspierającej procesy wytwórcze. Wykorzystanie metodologii Kaizen spowoduje zwiększenie orientacji pracowników na przebieg procesów logistycznych i wprowadzanie ich usprawnień. Pozwoli zorientować zespół na pracę grupową i wspólne osiąganie celów w doskonaleniu i usprawnianiu procesów.
Extra information
Cena szkolenia obejmuje:
- udział w szkoleniu,
- materiały w formie papierowej, segregator, notatnik, długopis,
- bezpłatny dostęp do elektronicznych materiałów szkoleniowych w systemie Biblioteka TQMsoft,
- certyfikat uczestnictwa w szkoleniu,
- możliwość bezpłatnych 3-miesięcznych konsultacji po szkoleniu, które realizowane są poprzez Panel Konsultacyjny,
- obiady, przerwy kawowe oraz słodki poczęstunek
Documents to download
Need help?
Szkolenia otwarte
Sylwia Kałuża
Starszy specjalista ds. realizacji szkoleń
Dorota Dzioba
Specjalista ds. realizacji szkoleń
Szkolenia zamknięte
Małgorzata Jakubiak
Kierownik Działu Szkoleń
Dział Szkoleń