Goals
Zaznajomienie uczestników z tematyką twórczego rozwiązywania problemów celem poszukiwania skutecznych, efektywnych i niebanalnych rozwiązań problemów przedsiębiorstw/instytucji niezależnie od ich rodzaju działalności, formy własności, wielkości czy stopnia skomplikowania realizowanych procesów.
Dates and location
Estimated share of the practical part: 70%
Program
Dzień I
8.30-8.45 - Rozpoczęcie, przywitanie uczestników, omówienie zasad sesji online
8.45-10.15
1. Istota problemu w przedsiębiorstwie.
2. Podejścia do rozwiązywania problemów:
• Indywidualne.
• Zespołowe.
3. Twórcze a nietwórcze rozwiązywanie problemów.
10.15-10.30 – Przerwa
10.30-12.00
4. Zasady twórczego rozwiązywania problemów.
5. Etapy twórczego rozwiązywania problemów.
6. Bariery twórczego rozwiązywania problemów.
12.15-12.45 – Przerwa
12.45-14.15
7. Podstawowe metody i techniki heurystyczne:
• Mind Mapping.
• Burza mózgów i jej odmiany (trigger metod, metoda sukcesywnego łączenia pomysłów, metoda najbardziej szalonych pomysłów, Philips 623, Meta Plan).
• Metoda kruszenia (kruszenie obiektu, kruszenie idei).
14.15-14.30 – Przerwa
14.30-15.30
• Analiza morfologiczna.
• Sześć myślowych kapeluszy.
• Karuzela pomysłów.
• Jak jest? Jak być powinno?
8. Ćwiczenia z praktycznego zastosowania metod twórczego rozwiązywania problemów.
Dzień II.
8.30-8.45 - Rozpoczęcie, przywitanie uczestników, omówienie zasad sesji online
8.45-10.15
1. Zespołowe formy rozwiązywania problemów (small grup activities, koła jakości).
2. Zorganizowane formy twórczego rozwiązywania problemów.
3. QC- Story (rozwiązywanie problemów oparte na działaniu, kół jakości):
10.15-10.30 – Przerwa
10.30-12.00
• Etapy postępowania.
• Metody heurystyczne wykorzystywane w tym podejściu (+ metody dodatkowe: diagram pokrewieństwa, diagram Ishikawy).
12.15-12.45 – Przerwa
12.45-14.15
4. PDCA – Problem Solving (metoda praktycznej realizacji zasady KAIZEN oparta na cyklu Deminga:
• Etapy postępowania.
• Metody heurystyczne wykorzystywane w ramach tego podejścia (+ metody dodatkowe: 5W&2H, analiza 5 x dlaczego?)
14.15-14.30 – Przerwa
14.30-15.30
5. Warsztaty z zastosowania poznanych metody heurystycznych do twórczego rozwiązywania problemów.
UWAGI: W przypadku szkoleń zamkniętych (dedykowanych) istnieje możliwość wzbogacenia programu szkolenia o jeszcze inne metody i techniki heurystyczne, a także inne podejścia do zagadnienia rozwiązywania problemów (np. A3 reports, G8D itp.).
Ćwiczenia:
· Wykorzystanie techniki mapy myśli do opracowania charakterystyki tła problemu.
· Doskonalenie wybranego obiektu (procesu lub produktu) z wykorzystaniem metody kruszenia.
· Projektowanie nowych rozwiązań dotyczących wybranego procesu lub produktu z wykorzystaniem narzędzi analizy morfologicznej.
· Wykorzystanie metody 6 myślowych kapeluszy w procesie rozwiązywania problemów przez zespół interdyscyplinarny.
· Zastosowanie karuzeli pomysłów w procesie opracowania innowacyjnych rozwiązań trudnych problemów.
· Wykorzystanie podejścia PDCA wraz z narzędziami pomocniczymi w procesie zespołowego rozwiązywania problemów.
Benefits for participants
Uczestnik uczy się:
· Stosować zasady twórczego myślenia.
· Rozpoznawać i eliminować bariery twórczego myślenia (w zespole, przedsiębiorstwie).
· Identyfikować i analizować tło problemu w oparciu o założenia mapy myśli oraz analizy 5W&2H.
· Realizować projekty o charakterze innowacyjnym z zastosowaniem techniki kruszenia i analizy morfologicznej.
· Rozwiązywać problemy z wykorzystaniem różnych odmian burzy mózgów (w tym: karuzeli pomysłów).
· Stosować technikę 6 myślowych kapeluszy w sytuacji konieczności wielopłaszczyznowej analizy problemu.
· Organizować i realizować proces PDCA-Problem Solving.
Zdobyte kwalifikacje/umiejętności:
· Umiejętności twórczej analizy problemów, niezależnie od ich charakteru.
Oferee
Szkolenie przeznaczone dla pracowników wszystkich stanowisk, zainteresowanych udziałem w procesach rozwiązywania problemów, niezależnie od typu przedsiębiorstwa/instytucji czy branży w której działa. W szczególności szkolenie dedykowane jest:
· kierownikom wszystkich szczebli zarządzania,
· specjalistom ds.: badań i rozwoju, jakości, produkcji, utrzymania ruchu, logistyki,
· liderom zespołów,
· członkom zespołów analizujących problemy (w tym kół jakości),
· uczestnikom zespołów projektowych.
Extra information
Szkolenie prowadzone zdalnie poprzez sesję wideokonferencji on-line z wykorzystaniem dedykowanych narzędzi.
Uczestnicy dostają link do otwarcia sesji oraz szczegółową agendę szkolenia.
Materiały dostępne w wersji elektronicznej.
Documents to download
Need help?
Szkolenia otwarte
Sylwia Kałuża
Starszy specjalista ds. realizacji szkoleń
Dorota Dzioba
Specjalista ds. realizacji szkoleń
Szkolenia zamknięte
Małgorzata Jakubiak
Kierownik Działu Szkoleń
Dział Szkoleń