Cele szkolenia

·         Celem szkolenia jest zrozumienie zjawiska mobbingu, jego wpływu na pracowników i skutków dla organizacji oraz omówienie metod jego diagnozowania i zapobiegania.

·         Przedstawienie Uczestnikom zagadnienia mobbingu w wymiarach:

- psychologicznym z uwzględnieniem  obszaru ryzyka dla przedsiębiorstwa i osób kierujących ludźmi, w wymiarze wizerunkowym, zawodowym (częściowo prywatnym) i kosztowym.

- praktycznym: dot. środowiska pracy, sposobu powstawania i rozprzestrzeniania się mobbingu w organizacji, charakterystyki postaw i zachowań mobberów
i metod przeciwdziałaniu mobbingowi.

- prawnym - zapoznanie się z aspektami prawnymi i orzecznictwem polskich sądów w oparciu o Kodeks Pracy, Kodeks Cywilny i Kodeks Karny.

 

Symbol szkolenia

UO-MOB

Terminy i miejsce

Szacunkowy udział częśći praktycznej: 60%

Program i ćwiczenia

Program szkolenia:

1. Mobbing – skąd się wziął; na czym polega przemoc w pracy?

- bezpieczeństwo prawne organizacji i współodpowiedzialność osób zarządzających

- pochodzenie mobbingu

- wprowadzenie mobbingu do środowiska pracy i przepisów

- trzy podstawowe czynniki definiujące mobbing

- kryteria zjawisk mobbingowych (5 sposób nękania pracowników)

 

2. Mobbing zagadnienia praktyczne (pracownik / organizacja).

- kto najczęściej zostaje mobberem (typologia sprawcy)

- sposoby wywierania presji na pracownika (techniki mobberów)

- zachowanie się pracownika w trakcie mobbingowania (reakcje społeczne, jakość świadczonej pracy, absencje)

- skutki psychologiczne i zdrowotne dla pracownika

- kreowanie się pracownika na ofiarę mobbingu (analogia do zjawiska „białego rasizmu”)

- rejestrowanie rozmów i spotkań z przełożonymi przez pracowników

- proceduralne postępowanie antymobbingowego w firmie

 

3. Mobbing – umocowanie prawne i orzecznictwo polskich sądów.

- zbieg roszczeń pracowniczych z tytułu KP, KC i KK

- okresy przedawnienia roszczeń i wyznaczanie terminu ich powstawania

- definiowanie krzywdy niemajątkowej

- praktyczne znaczenie „luzu ocennego” przez sąd orzekający

- konsekwencje prawne dla osób stosujących mobbing w przedsiębiorstwie

- ciężar dowodu w sprawach o mobbing

- organizacje antymobbingowe w Polsce i zasady ich funkcjonowania

Ćwiczenia:

Opracowanie ścieżki procesu antymobbingowego.

Przygotowanie procedury antymobbingowej.

Zasady powoływania i funkcjonowania Zakładowej Komisji Antymobbingowej.

Diagnoza „potencjału” mobbingowego w firmie – badanie środowiskowe (metoda, częstotliwość).

Korzyści dla uczestnika

Uczestnik nauczy się:

Diagnozować zjawiska mobbingowe w miejscu pracy.

Opracowywać, wdrażać i doskonalić procedury antymobbingowe.

Tworzyć środowisko, w którym prawdopodobieństwo wystąpienia mobbingu jest systemowo ograniczane.

Gdzie szukać informacji na temat aktualizacji obowiązujących aktów prawnych.

W jaki sposób eliminować nadużycia ze strony pracowników w oparciu o orzecznictwo sądów polskich.

Adresaci

Dyrektor, Kierownik, Mistrz, Brygadzista, formalny Lider zespołu.
Szkolenie powinno być podzielone ze względu na odbiorców: kadra kierownicza wyższego szczebla i kadra kierownicza niższego szczebla.

Dodatkowe informacje

Cena szkolenia obejmuje:

  • udział w szkoleniu, 
  • materiały w formie papierowej, segregator, notatnik, długopis,
  • bezpłatny dostęp do elektronicznych materiałów szkoleniowych,
  • certyfikat uczestnictwa w szkoleniu,
  • możliwość bezpłatnych 3-miesięcznych konsultacji po szkoleniu,
  • obiady, przerwy kawowe oraz słodki poczęstunek

Dokumenty do pobrania

Potrzebujesz pomocy?

Szkolenia otwarte

Sylwia Kałuża

Sylwia Kałuża

Starszy specjalista ds. realizacji szkoleń

Dorota Dzioba

Dorota Dzioba

Specjalista ds. realizacji szkoleń

Szkolenia zamknięte

Małgorzata Jakubiak

Małgorzata Jakubiak

Kierownik Działu Szkoleń

Dział Szkoleń