Cele szkolenia
- Indywidualne rozwijanie kompetencji miedzykulturowych uczestników.
- Poznanie zasad efektywnej komunikacji międzykulturowej.
- Planowanie współpracy w sposób zapobiegający występowaniu incydentów krytycznych.
- Tworzenie systemu komunikacji bez stereotypów i uprzedzeń.
Symbol szkolenia
Terminy i miejsce
Szacunkowy udział częśći praktycznej: 80%
Program i ćwiczenia
?1. Wprowadzenie do zagadnień komunikowania się:
- proces komunikacji i jego etapy,
- znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
- techniki i narzędzia skutecznego porozumiewania się,
- komunikacja bezpośrednia a komunikacja za pomocą mediów: telefon, mail, komunikatory.
2. Zasady skutecznej komunikacji, jako element zasadniczy w efektywnych kontaktach w organizacji:
- autoanaliza własnego stylu komunikowania się,
- błędy w komunikacji ich korekta i unikanie,
- bariery komunikacyjne,
- etapy tworzenia kontaktu interpersonalnego.
3. Efektywne prowadzenie rozmów:
- kształtowanie własnego wizerunku w roli nadawcy i odbiorcy komunikatu,
- asertywne reagowanie na zastrzeżenia na krytykę i pochwałę,
- rozpoznawanie i omijanie barier w komunikacji, aktywne słuchanie jako narzędzie skutecznej komunikacji,
- rozpoznawanie i radzenie sobie czynniki zakłócające słuchanie i rozumienie wypowiedzi,
- sztuka zadawania pytań.
4. Interkulturowe aspekt komunikacji:
- podstawy proksymiki – dystans w komunikacji,
- formułowanie komunikatów w kontaktach interkulturowych,
- ekspresja własna a spostrzeganie interkulturowe,
- kulturowe odczytywanie komunikatów,
- kulturowe postawy w codziennej komunikacji i negocjacjach,
- podejmowanie decyzji w aspekcie kulturowym.
5. Podstawowe zasady komunikacji interkulturowej – czyli jak badania naukowe pomagają zrozumieć różnice międzykulturowe:
- kultury zorientowane na kontakt,
- kultury zorientowane na zasady,
- kultury propartnerskie i protransakacyjne,
- kultury ceremonialne i nieceremonialne,
- kultury monochromiczne i polichroniczne,
- czy „a” zawsze znaczy „a” ? - Ukryte założenia i przemilczane oczekiwania w komunikacji z przedstawicielami poszczególnych kultur.
6. „Instrukcja obsługi kontrahenta” – co robić, czego raczej nie i totalne „faux pas”:
- Kultury Europy Zachodniej (Niemcy, Francja, Włochy),
- kultury państw byłego ZSRR,
- kultura amerykańska.
7. Podsumowanie.
Korzyści dla uczestnika
?Uczestnik nauczy się:
- Widzieć i rozumieć istotę różnic międzykulturowych.
- Komunikować się efektywnie z przedstawicielami innych kultur.
- Niwelować możliwość wystąpienie incydentów krytycznych.
- Rozumieć do tej pory niejasne zachowania przedstawicieli innych kultur.
- Czym są naprawdę różnice międzykulturowe.
- Z czego wynikają.
- Jak je zauważyć i dostosować do nich sposób komunikowania się.
- Jak postępować w kontakcie z przedstawicielami poszczególnych kultur.
- Jak uniknąć steretypizacji.
- Jak rózróżnić różnice międzykulturowe od różnic indywidualnych.
Metodyka
Adresaci
- Specjaliści ds. zakupów,
- liderzy projektów,
- handlowcy,
- kierownictwo produkcji średniego szczebla (kierownicy zmian, kierownicy zakładu, kierownicy produkcji).
Dodatkowe informacje
Cena szkolenia obejmuje:
- udział w szkoleniu,
- materiały w formie papierowej, segregator, notatnik, długopis,
- bezpłatny dostęp do elektronicznych materiałów szkoleniowych,
- certyfikat uczestnictwa w szkoleniu,
- możliwość bezpłatnych 3-miesięcznych konsultacji po szkoleniu,
- obiady, przerwy kawowe oraz słodki poczęstunek
Dokumenty do pobrania
Potrzebujesz pomocy?
Szkolenia otwarte
Sylwia Kałuża
Starszy specjalista ds. realizacji szkoleń
Dorota Dzioba
Specjalista ds. realizacji szkoleń
Szkolenia zamknięte
Małgorzata Jakubiak
Kierownik Działu Szkoleń
Dział Szkoleń