Podsumowanie

 

Cele szkolenia

Celem szkolenia jest ugruntowanie wiedzy Uczestników dotyczącej codziennych działań podejmowanych w związku z rozpatrywaniem reklamacji składanych przez Klientów. Podczas szkolenia zaprezentowane zostanie wyraźne rozróżnienie pomiędzy ukształtowaniem systemu odpowiedzialności prawnej sprzedawcy i producenta w oparciu o roszczenia wynikające z rękojmi i gwarancji. Niezwykle ważkim zagadnieniem będzie także umiejętność dostosowania podejmowanych decyzji w procesie reklamacji w kontekście konsumenta i przedsiębiorcy, w szczególności po zmianach przepisów wchodzących w życie w 2021 r. Szkolenie prowadzone w aktywnej formie pytań i odpowiedzi, nastawione na rozstrzyganie przykładów i sytuacji prezentowanych przez Uczestników.

 

Symbol szkolenia

ZR-AP

Terminy i miejsce

Szacunkowy udział częśći praktycznej: 70%

Program i ćwiczenia

1.       Przepisy prawa a proces reklamacji – skąd wiemy co może Klient i jakie prawa przysługują Sprzedawcy i Producentowi:

·         Ustawowe uprawnienia i obowiązki wynikające z kodeksu cywilnego;

·         Rękojmia jako podstawowy sposób formułowania żądań i rozstrzygnięć Sprzedawcy;

·         Uprawnienia z gwarancji – kiedy i komu przysługują;

·         Producent, Dystrybutor, Sprzedawca – gdzie zaczyna się i gdzie kończy odpowiedzialność poszczególnych podmiotów w procesie sprzedaży;

·         Kim jest Kupujący – konsument a przedsiębiorca – zmiany wprowadzone w 2021 r.

 

2.       Reklamacja w praktyce – rodzaje i formy roszczeń:

·         Pojęcie reklamacji.

·         Kto może złożyć reklamację?

·         Czy należy bać się reklamacji?

·         Czas rozpatrzenia reklamacji – terminy ustawowe i umowne.

·         Przyczyny reklamacji – jak prawidłowo rozróżniać zakres odpowiedzialności.

 

3.       Sprzedaż konsumencka a proces reklamacji:

·         Ukształtowanie pozycji konsumenta w obrocie prawnym.

·         Zmiany przepisów po 2014 i 2021 r.

·         Umowy w obrocie konsumenckim.

·         Ogólne uregulowania przy zawieraniu umów z konsumentami.

·         Obowiązki przedsiębiorcy przy sprzedaży tradycyjnej.

·         Sprzedaż na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa.

·         Obowiązkowe informacje na stronie e-sklepów.

·         Reklamacje i odpowiedzialność sprzedawcy.

·         Procedura reklamacyjna.

·         Informacja o prawie odstąpienia od umowy oraz wzór formularza odstąpienia od umowy.

·         Istnienie i treść gwarancji.

·         Informacja o sposobach płatności.

·         Brak możliwości obciążania konsumentów dodatkowymi opłatami za zapłatę kartą kredytową.

·         Mniejsze płatności za korzystanie z infolinii.

 

4.       Procesy związane z obsługą reklamacji:

·         Organizacja działu reklamacji.

·         Odpowiedzialność osób rozpatrujących reklamacje.

·         Rodzaje reklamacji i ich definicje.

·         Karta gwarancyjna.

·         Organizacja i opis postępowania reklamacyjnego w firmie.

·         Zasady działania serwisantów.

 

5.       Pozycja Kupującego w procesie reklamacji:

·         Prawa i obowiązki konsumenta oraz przedsiębiorcy będącego Kupującym.

·         Tryb zgłaszania reklamacji.

·         Roszczenia Kupującego w przypadku pierwszej i kolejnych reklamacji.

 

6.       Organy i instytucje wspomagające Kupujących w procesie reklamacji:

·         Rzecznik Praw Konsumenta

·         Inspekcja Handlowa

·         Sądy polubowne


 

Ćwiczenia:

·         rozwiązywanie kazusów przygotowanych przez Trenera;

·         rozstrzyganie sytuacji spornych i problematycznych prezentowanych przez Uczestników;

·         analiza zapisów umownych zawartych w dokumentach i procedurach dotyczących reklamacji wraz ze wspólnym formułowaniem modyfikacji;

·         kazusowe formułowanie odpowiedzi na żądania reklamacyjne Kupującego.

Korzyści dla uczestnika

Uczestnik podczas szkolenia zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie:

·       Prawidłowego rozróżnienia trybu rozpatrywania reklamacji uzależnionego od wybranego przez Klienta systemu odpowiedzialności;

·       Zgodnego z przepisami podejmowania rozstrzygnięć z zachowaniem wiążących terminów;

·       Rozróżnienia możliwych decyzji w kontekście pierwszej i kolejnych reklamacji;

·       Faktycznych możliwości indywidualnego konstruowania odpowiedzialności gwarancyjnej;

·       Umiejętności praktycznej analizy dokumentów wewnętrznych – umów, kart gwarancyjnych, OWU;

·       Psychologicznych aspektów procesu reklamacji;

·       Biznesowych rozstrzygnięć przynoszących usatysfakcjonowanie Klienta w połączeniu z minimalizowaniem strat sprzedawcy i producenta.

 

Zdobyte kwalifikacje/umiejętności:

·       Certyfikat szkolenia

·       Sprawniejsze rozwiązywanie kazusów zw. z reklamacjami klientów;

·       Sprawniejsze rozstrzyganie sytuacji spornych i problematycznych;

·       Umiejętność analizy zapisów umownych zawartych w dokumentach i procedurach dotyczących reklamacji wraz z formułowaniem modyfikacji;

·       Sprawniejsze formułowanie odpowiedzi na żądania reklamacyjne Kupującego .

Metodyka

       prezentacja Power Point,

       interaktywny wykład nastawiony na ciągłą dyskusję w formacie pytania i odpowiedzi,

       warsztaty,

                 case study – analiza przypadku

Adresaci

kadra menedżerska, osoby odpowiedzialne za kontakty z Klientami, osoby prowadzące sprawy reklamacyjne,

Dodatkowe informacje

Uwaga: Możliwość rozszerzenia szkolenia do 2 dni w miarę potrzeb Zamawiającego.


Cena szkolenia obejmuje:

  • udział w szkoleniu, 
  • materiały w formie papierowej, segregator, notatnik, długopis,
    certyfikat uczestnictwa w szkoleniu,
    możliwość bezpłatnych 3-miesięcznych konsultacji po szkoleniu,
    obiady, przerwy kawowe oraz słodki poczęstunek

    Dokumenty do pobrania

    Potrzebujesz pomocy?

    Szkolenia otwarte

    Sylwia Kałuża

    Sylwia Kałuża

    Starszy specjalista ds. realizacji szkoleń

    Dorota Dzioba

    Dorota Dzioba

    Specjalista ds. realizacji szkoleń

    Szkolenia zamknięte

    Małgorzata Jakubiak

    Małgorzata Jakubiak

    Kierownik Działu Szkoleń

    Dział Szkoleń