Goals
Omówienie wymagań norm jakości w zakresie reklamacji klientów: ISO 10002, ISO 9001, IATF 16949.
Praktyczna realizacja procesów zorientowanych na klienta COP (Customer Oriented Process).
Ustalenie typów reklamacji i reakcji na reklamację.
Analiza zgłoszonej reklamacji pod kątem zasadności, przyczyn i kosztów.
Przedstawienie typowych procedur zarządzania reklamacjami – metodologia 8D i inne.
Planowanie i nadzorowanie działań korekcyjnych i korygujących.
Analiza historii reklamacji – raporty, dane do doskonalenia, analiza Pareto.
Prezentacja dobrych praktyk.
Dates and location
Estimated share of the practical part: 70%
Program
Program szkolenia:
1. Idea i rozwój systemów zarządzania jakością, specyfika różnych branż produkcyjnych i usług.
2. Kluczowe zasady: podejście procesowe, ciągłe doskonalenie i PDCA.
3. Planowanie ukierunkowanie na Klienta - procesy zorientowane na Klienta (COP – Customer Orientated Processes).
4. Zalecenia normy ISO 10002:2014 „Zarządzanie jakością. Zadowolenie Klienta. Wytyczne dotyczące postępowania z reklamacjami w organizacjach”.
5. Typy reklamacji (jakość, logistyka, serwisowe, klient finalny).
6. Reakcja na reklamacje Klienta – dobre praktyki:
· rejestracja i dokumentowanie reklamacji, stosowane formularze,
· komunikacja z Klientem,
· specyfika branż – wymagania narzucone przez Klientów: zasady, procedury, podręczniki,
· raportowanie dla Klienta,
· działania korekcyjne i korygujące,
· analiza danych, poszukiwanie przyczyn niezgodności, 5Why, 5Why wielościeżkowe, diagram Ishikawy, Analiza Drzewa Wad FTA,
· metodologia 8D,
· raport A3,
· postępowanie z wyrobami niezgodnymi u klienta (sortowanie, naprawa),
· sprzężenie zwrotne do procesu produkcji.
7. Analiza historyczna reklamacji i wyrobów niezgodnych.
8. Rola audytów w postępowaniu reklamacyjnym.
Ćwiczenia:
· Prewencja w zakresie reklamacji.
· Opracowanie uniwersalnych rozwiązań, które przeciwdziałają wystąpieniu reklamacji
· Rozwiązanie problemu z wykorzystaniem metody 8D.
· Analiza przyczyn reklamacji za pomocą diagramu Ishikawy.
· Analiza przyczyn reklamacji przy wykorzystaniu metody 5 x Why.
· Formularz rozpatrzenia reklamacji i analiza przykładowego zwrotu od klienta wg zasady PDCA.
Ćwiczenia:
· Prewencja w zakresie reklamacji.
· Opracowanie uniwersalnych rozwiązań, które przeciwdziałają wystąpieniu reklamacji
· Rozwiązanie problemu z wykorzystaniem metody 8D.
· Analiza przyczyn reklamacji za pomocą diagramu Ishikawy.
· Analiza przyczyn reklamacji przy wykorzystaniu metody 5 x Why.
· Formularz rozpatrzenia reklamacji i analiza przykładowego zwrotu od klienta wg zasady PDCA.
Benefits for participants
Zdobyte kwalifikacje/umiejętności:
· Praktyczna realizacja procesów zorientowanych na klienta COP.
· Dobre praktyki w zakresie reakcji na reklamacje Klienta.
· Zastosowanie metodologii 8D do zarządzania reklamacją klienta.
· Analiza przyczyny źródłowej reklamacji w oparciu o analizę 5Why, 5Why wielościeżkowe, diagram Ishikawy, Analiza Drzewa Wad FTA.
Oferee
· Osoby odpowiedzialne za współpracę z Klientami - kierownicy i pracownicy działów: jakości, logistyki, handlu, sprzedaży, współpracy z Klientami, marketingu.
· Kierownicy i koordynatorzy projektów.
· Pełnomocnicy d/s systemów zarządzania, osoby odpowiedzialne za jakość, specjaliści d/s jakości.
· Audytorzy wewnętrzni, audytorzy i uczestnicy audytów drugiej strony.
Reviews
Extra information
Szkolenie prowadzone zdalnie poprzez sesję wideokonferencji on-line z wykorzystaniem dedykowanych narzędzi.
Uczestnicy dostają link do otwarcia sesji. Materiały są dostępne w wersji elektronicznej.
Documents to download
Need help?
Szkolenia otwarte
Sylwia Kałuża
Starszy specjalista ds. realizacji szkoleń
Dorota Dzioba
Specjalista ds. realizacji szkoleń
Szkolenia zamknięte
Małgorzata Jakubiak
Kierownik Działu Szkoleń
Dział Szkoleń