Summary

Stosowana metodyka DMADV, jedna z prostszych i efektywnych metodyk DFSS umożliwia zaprojektowanie procesów, produktów i systemów, które charakteryzują się bardzo wysoką zdolnością realizacji wymagań klientów oraz doskonałymi parametrami operacyjnymi (KPI). 
Wykorzystuje m.in. takie narzędzia, jak: Analiza ABC, QFD, Kano, Pugh Matrix, DOE i FMEA. 
Omówienie i przećwiczenie narzędzi dla poszczególnych faz: Define, Measure, Analyze, Design, Verify. 
Określenie zasad zastosowania metodyki i narzędzi DfSS w warunkach przedsiębiorstwa.

Goals

  • Zapoznanie uczestników szkolenia z metodyką i narzędziami DfSS. 
  • Nabycie przez uczestników umiejętności zastosowania wybranych narzędzi DfSS. 
  • Określenie możliwości zastosowania metodyki i narzędzi DfSS do warunków przedsiębiorstwa.

Training code

DFSS

Dates and location

Estimated share of the practical part: 0%

Program

Dzień I 
1. Wprowadzenie do DfSS (0,5h).
  • Geneza programu Six Sigma i Design for Six Sigma. 
  • Istota programu Design for Six Sigma – doskonalenie produktów i wdrażanie innowacji.
  • Korzyści i przykłady zastosowań DfSS. 
2. Istota metodyki DMADV (0,5h). 
  • Metodyka DMADV. 
  • Różnice i związki z metodyką DMAIC. 
  • IDEAS – Identify/Design/Evaluate/Affirm/Scale. 
  • IDOV – Identify/Design/Optimize/Validate. 
  • DMEDI – Define/Measure/Explore/Develop/Implement. 
  • DCCDI – Define/Customer/Concepts/Design/Implement.  
3. Faza 1: Define (3h). 
 
  • Wykonanie Project Charter (ćwiczenie). 
  • Przykład projektu (Uwaga: przykład będzie przedstawiany w układzie kolejnych faz DMADV (od A do Z)). 
  • Zastosowanie EVA® – Value Drivers. 
  • RACI Chart (ćwiczenie). 
  • Budżet projektu. 
  • Analiza stakeholders (ćwiczenie). 
  • Analiza ryzyka. 
  • Kick –off Meeting. 
4. Faza 2: Measure (3h).
  • Identyfikacja klientów i ich potrzeb. 
  • Analizy ABC, portfolio, 5W1H, metody badań (grupy fokusowe, ankietowanie). 
  • Customer Needs Table (ćwiczenie). 
  • Affinity Diagram & Three Diagram ćwiczenie). 
  • Kano model (ćwiczenie). 
  • Analiza hierarchii potrzeb: Analitycal Hierarchy Process AHP (ćwiczenie). 
  • CTQ – Ctitical to Quality. 
  • QFD1 - tablica transformacji potrzeb w CTQ (ćwiczenie). 
  • Design Scorecards. 
  • Dodatek: mierniki Six Sigma (DPMO, ppm, DPU, Field, RTY, cp, cpk, poziom sigma).
Dzień II 
 
5. Faza 3: Analyze (7h). 
  • Identyfikacja i optymalizacja koncepcji projektowej (High-level Design). 
  • Analiza funkcjonalna. 
  • QFD2 – funkcje systemu (ćwiczenie). 
  • Określenie alternatyw (Brainstorming, SCAMPER, Mind Maping, metoda morfologiczna, TRIZ). 
  • Wybór najbardziej skutecznych i efektywnych koncepcji rozwiązań (NGT, Pugh Matrix, ocena wielokryterialna). 
  • Wstęp do planowania eksperymentów DOE: Istota DOE, wybór parametrów, interakcje, planowanie i realizacja eksperymentu. 
  • Wykonanie eksperymentu (ćwiczenie - helikopter). 
  • Przykład zastosowanie DOE (pompa). 
  • Analiza ryzyka – FMEA (ćwiczenie). 
Dzień III 
 
6. Faza 4: Design (4,5h). 
  • Detalizacja koncepcji – rozwój, testowanie i optymalizacja. 
  • QFD3 – projektowanie elementów. 
  • Określanie parametrów i tolerancji (ćwiczenie). 
  • Design for X (Manufacturing & Assembly, Reliability, Service, Environment). 
  • Design Scorecards. 
  • Prototypy (?,ß). 
  • Porównanie alternatywnych rozwiązań – zastosowanie testów statystycznych (ćwiczenie): definiowanie i testowanie hipotez, Test T, test F, Proporcje, Test Chi kwadrat, ANOVA, Two-way ANOVA, General Linear Model, Korelacje, Regresja. 
  • QFD4 – process steps: SIPOC, process diagram, VSM, Spaghetti Diagram. 
7. Faza 5: Verify (2h). 
  • Plan wdrożenia. 
  • Process Monitoring (SPC, Capability). 
  • SOP - Standard Operating Procedures & dokumentacja procesu. 
  • Zarządzanie i dokumentacja projektu DfSS.
 
8. Zakończenie (0,5h).
  • Określenie zasad zastosowania metodyki i narzędzi DfSS w warunkach przedsiębiorstwa.

Benefits for company

Zaprojektowanie nowych lub restrukturyzację obecnie istniejących procesów, produktów i systemów, które charakteryzują się bardzo wysoką zdolnością realizacji wymagań klientów oraz wysokimi parametrami operacyjnymi; zwiększenie prawdopodobieństwa sukcesu nowego produktu/procesu ograniczając istotnie ryzyko związane z procesem innowacyjnym; realizacja innowacji w przedsiębiorstwie; efektywne wdrożenie zaprojektowanego produktu/procesu; krótsze cykle rozwoju produktu/usługi (od pomysłu do wdrożenia); mniej zmian po okresie pilotażowym; redukcja kosztów gwarancji po wdrożeniu i liczby defektów we wczesnych fazach życia produktu; zwiększenie satysfakcji klientów; kompleksowość procesu projektowania; zwiększenie efektywności w wykorzystaniu zasobów podczas projektowania; łatwiejsza integracja geograficznie oddzielonych osób i grup projektowych.?

Methodology

prezentacja, przykłady, dyskusja, ćwiczenia indywidualne i grupowe

Oferee

  • praktycy Six Sigma Black Belt i Green Belt,
  • osoby projektujące procesy i systemy oraz nowe procesy usługowe, 
  • osoby i zespoły restrukturyzujące systemy oraz procesy produkcyjne i usługowe,
  • osoby realizujące projekty Kaizen oraz Continous Improvment Projects (CIP) w produkcji i w usługach.  

Application

DFSS – Design For Six Sigma jest podejściem do projektowania nowego lub przeprojektowania istniejącego produktu i/lub usługi na rynku komercyjnym, pozwalającym na uzyskanie ich wysokiej efektywności od pierwszego dnia. 
Intencją DFSS jest spełnienie oczekiwań Klientów ze zdolnością powyżej 5 Sigma (w założeniu 6 Sigma). 
Oznacza to zdolność nowego produktu/usługi do pełnej realizacji potrzeb klientów z wysoką jakością i niezawodnością. 
Szkolenie przeznaczone jest nie tylko dla praktyków Six Sigma. 
Również dla projektantów nowych procesów, produktów i systemów zarówno produkcyjnych, jak i usługowych.

Reviews

25-27.11.2019 r. "Trener niezwykle komunikacyjny, przystępny język, zrozumiała treść."
25-27.11.2019 r. "Bardzo dobry kontakt z trenerem. Ciekawe przykłady i anegdoty. "
04-05.07.2019 r. "Znajomość procesów produkcyjnych przez trenera."
17-19.12.2018 r. "Przydatna wiedza, materiał dopasowany do oczekiwań, możliwość wykorzystania wiedzy w praktyce, otwartość trenera, bardzo sympatyczne nastawienie."
17-19.12.2018 r. "Bardzo duża wiedza prowadzącego."
28-29.05.2018 r. "Ogromne zaangażowanie trenera. Wielkie chęci. Doświadczenie."
28-29.05.2018 r. "Dużo przykładów z przemysłu - praktyczne wykorzystanie."
28-29.05.2018 r. "Elastyczność trenera na propozycje grupy."
28-29.05.2018 r. "Trener posiada ogromną wiedzę na temat, o którym mówił. Przedstawił temat na konkretnych."
18-20.01.2017 r. "Bardzo dobra atmosfera podczas szkolenia. Bardzo kompetentny i miły prowadzący."

Extra information

Cena szkolenia obejmuje:

  • udział w szkoleniu, 
  • materiały w formie papierowej, segregator, notatnik, długopis,
  • bezpłatny dostęp do elektronicznych materiałów szkoleniowych,
  • certyfikat uczestnictwa w szkoleniu,
  • możliwość bezpłatnych 3-miesięcznych konsultacji po szkoleniu,
  • obiady, przerwy kawowe oraz słodki poczęstunek

Documents to download

Need help?

Szkolenia otwarte

Sylwia Kałuża

Sylwia Kałuża

Starszy specjalista ds. realizacji szkoleń

Dorota Dzioba

Dorota Dzioba

Specjalista ds. realizacji szkoleń

Szkolenia zamknięte

Małgorzata Jakubiak

Małgorzata Jakubiak

Kierownik Działu Szkoleń

Dział Szkoleń